Gebruik sing-along video's of rondjes voor improvisatie en het creëren van je eigen (rap)teksten! 

Naast het zingen van bestaand materiaal, is het natuurlijk heel leuk om met de kinderen te werken aan zelfgeschreven liedjes. Zeker in de bovenbouw van het basisonderwijs horen we leerkrachten wel eens verzuchten dat ze het lastig vinden om muziek te maken met de groep. 
We weten dat eigenaarschap en eigen inbreng belangrijke componenten zijn bij het werken met kinderen. En bij de muziekles in de bovenbouw misschien nog wel meer. Met deze tips kun je de kinderen los laten gaan met hun eigen ideeën!

Schrijf je eigen songtekst!

Bij ieder ZangExpress-lied staat er een versie in de player met en zonder zang. De versie zonder zang leent zich uitstekend voor het schrijven van eigen teksten! 
Brainstorm bijvoorbeeld als klas over een onderwerp en een goede tekst voor het refrein. Laat de leerlingen vervolgens in groepjes werken aan verschillende coupletjes. 
Is je klas fan van rappen? je kunt natuurlijk ook een couplet laten rappen in plaats van zingen!

 

Gebruik Rondjes als basis voor een improvisatie of rap

Doordat ze zichzelf steeds herhalen, zijn onze rondjes ook zeer geschikt om op te improviseren of rappen. 
Je kunt bijvoorbeeld ieder kind na elkaar 1 zin laten rappen over zichzelf, over het thema van die week, over hun favoriete eten, verzin het maar. 
Een grotere opdracht kan zijn om binnen een thema gezamenlijk of in groepjes een rap te schrijven.

We horen momenteel dat Rondje Recept voor Pepernoten op scholen veel gebruikt wordt voor improvisatie-opdrachten of het schrijven van een eigen rap!

Zo stuurde Het Zwanenbos onze deze video van hun zelfgeschreven, toffe pepernotenrap: