Zin in een herfstige muziekles? Wij hebben wat ideetjes voor je!

 

1. Verhalenavontuur

Natuurlijk warm je de stemmen op met een heel herfstig verhalenavontuur
Laat al de basisgeluiden voorbij komen in je herfstverhaal. Bijvoorbeeld over de wind die zachtje begint (zwoele / lieve geluid) en aanzwelt tot een gierende wind (sirene). Een tak breekt af en zwiept hard tegen de ruiten, oh nee! (de snik). Maar dan komt mama je halen: je mag in het grote bed vanavond! Yeah! (juich).

Of natuurlijk een heel ander verhaal over een egeltje dat tussen de blaadjes de weg naar zijn holletje niet kan vinden. Maar dan blaast de wind de blaadjes opzij en ziet hij weer waar hij heen moet!

Of.... je geheel eigen herfstige verhaal.

 

2. Instrument-experiment

Eens op een andere manier aan de slag met de instrumenten? Experimenteer er maar op los!

Benodigdheden
Instrumenten zoals een trommel, xylofoon, metallofoon.
Kastanjes, beukenootjes en eikeltjes

Experimenten:

  • Probeer eens uit wat er gebeurt als je eikeltjes of kastanjes van een xylofoon laat rollen.
    Wat hoor je? 
    Hoor je verschil tussen de kastanje en een eikeltje of een beukenootje? 
    Kun je met je rug naar het instrument staan en raden welk nootje er van de instrument rolt?
    Hoor je verschil tussen een metallofoon en een xylofoon?
  • En als je nou van dezelfde hoogte een eikeltje en een kastanje laat vallen, welke stuitert dan als eerst op het vel? 
    Je kunt een kleine natuurkundeles over zwaartekracht koppelen aan deze les!
  • Laat de nootjes ook eens over een trommel rollen. Wat horen je dan? 
  • Verzin zelf waar je de nootjes nog meer op kunt laten stuiteren en rollen!

Experiment: Nootgevallen!                                                      

                   

 

3. Spinnenweb

Oefen met samenwerken en train het maatgevoel met korte activiteit: het muzikale spinnenweb!

Benodigdheden:
Een bolletje wol
Muziek met een lekkere, constante beat

Regel: Als je beweegt, dan doe je dat in de beat. Dus als je gaat lopen, loop je op de maat van de muziek.

De kinderen staan in een kring. Eén kind heeft het uiteinde van een bol wol vast. Een tweede kind heeft het bolletje wol.
Hij of zij steekt de kring over naar een ander kind en neemt de plek in van dat kind. Er loopt nu dus een draad van de ene kant van de kring naar de andere kant
Kind 1 geeft kind 2 het bolletje wil en pakt zelf de draad vast. 
Kind 2 steekt weer de kring over (en duikt daarbij onder de draad door die al gespannen is) naar een kind en neemt zij of haar plek in.
De bol gaat naar kind 3 en kind 2 houdt de draad vast.
Langzaam aan onstaat er in de kring een soort spinnenweb.
Zo gaat het door tot iedereen een keer met de bol wol onder de draden door gelopen is en van plek is gewisseld. 
In het midden van de kring is nu een groot web ontstaan!

Heb je een web gevormd? Dan kan je er met de groep een beetje mee spelen:

  • Loop rondjes met het web (in de maat!) en houd het web netjes gespannen!
  • Breng het web, op jouw aanwijzing, in 8 tellen langzaam omlaag. Iedereen probeert tegelijk te zakken en bij 8 bij de grond te zijn.
  • Nu weer in 8 tellen omhoog. Houd het net gespannen en volg de maat van de muziek!