De ZangExpress methode is flexibel, eenvoudig, divers, vak-geïntegreerd en bovendien opgebouwd volgens SLO-leerlijn.

Flexibel  ZangExpress weet hoe ontzettend veel werk basisschoolleraren verzetten op een dag. Je hebt dan niet altijd tijd om uitgebreid de muziekles voor te bereiden. ZangExpress ontzorgt je met goed materiaal en eenvoudig in te zetten lessen. Je zit niet vast aan een programma, maar bepaalt zelf wat je wanneer doet.

Eenvoudig Elke digibordles bevat een lessuggestie waarin de leerdoelen voor de les genoemd worden. We leggen je stap voor stap uit hoe je de les kunt aanbieden om deze doelen te bereiken. De sing-along en play-along video’s in de player maken het instuderen met de klas eenvoudig. Veel lessen bevatten extra ondersteunend materiaal zoals werkbladen, dans- of bewegingslessen, spel-ideeën of links naar aanvullende informatie.

Divers  Muziek is een prachtig middel om mensen te verbinden. Jong of oud, arm of rijk, westers of niet-westers. We laten de leerlingen daarom graag kennis maken met allerlei soorten muziek. Denk bijvoorbeeld aan verschillende muziekstijlen, van urban tot klassiek. Maar ook aan muziek uit verschillende culturen. Zo hebben we een verzameling kinderliedjes uit diverse landen, van Holland tot Egypte. Ook bieden we verschillende soorten lessen aan: van mini-zangles tot instrumentles en van bodypercussie-opdracht tot dansinstructie.

Vak-geïntegreerd  Muziek is verweven met alle aspecten van het leven. Zo zien we ook graag muziek in verschillende lessen op school terugkomen. Daarom bieden we liedjes die bij uitstek geschikt zijn voor tijdens andere lessen, zoals de Tafelrap bij rekenen of De Provincies bij aardrijkskunde. Ook geven we regelmatig aan in de lessuggestie op welke wijze een lied aansluit bij bijvoorbeeld een taal- of biologieles. We bieden hierbij soms ook printbare werkbladen aan.

Volgens SLO-leerlijn  Alle leerdoelen voor basisschoolleerlingen zijn vastgelegd in de kerndoelen van Thule en de landelijke SLO-leerlijn. Om deze doelen te bereiken met je klas hebben wij het nodige voorwerk gedaan:

  • De SLO einddoelen hebben we vertaald naar praktische leerdoelen per leerjaar.
  • Elk leerdoel is gekoppeld aan een domein (zingen, horen, weten, spelen, maken). Per liedje komen maximaal twee domeinen aan bod.
  • Alle domeinen zijn vertegenwoordigd  in de selectie van liedjes die wij per leerjaar hebben gemaakt en klaargezet in de website. 

Wat moet jij nog doen? Kiezen wat je leuk vindt of wat past bij je klas of school!
Jij stelt zelf je eigen jaarprogramma samen uit deze selectie die wij hebben gemaakt. Zo heb je ruimte om in te spelen op gebeurtenissen in het jaar of in de klas én op drukke en minder drukke periodes in het jaar. Door het handige icoontje (hieronder zie je 'm!) zie je snel welke domeinen aan bod komen in een les, zodat je een mooi en gevarieerd programma kunt samenstellen. Heb je hier hulp nodig? Ons team aan trainers helpt je graag een programma samen te stellen waar jij blij van wordt!

Klik op het icoontje om alle leerdoelen per leerjaar te zien:

raamleerplan leerdoelen