Diverse scholen in en om Rotterdam zijn al druk aan het oefenen voor 27 en 29 juni 2018. Dan staan zijn in De Doelen. Om bij 'De Lokroep van de Vuurvogel' te luisteren naar het Rotterdams Philharmonisch Orkest, maar vooral ook om mee te doen! Samen brengen zij bekende stukken van Beethoven, Mahler, Sjostakovitsj en Dvořák ten gehore.
Zing het orkest
...in de klas
Mission Symphonic is van start! De muzikale reis leidt via onder meer spoken word, dans- en natuurlijk zangworkshops langs tien bekende klassieke werken.
ZangExpress ontwikkelde hiervoor 'Zing het Orkest!'; de leerlingen zingen bij vier muziekstukken een fragment mee met een orkestlid. Deze speciale arrangementen zijn gebaseerd op zingbare motieven en fragmenten, waarbij de leerlingen de gelaagdheid van de muziek al zingende ervaren. De muzikant die hun partij speelt, stelt zichzelf én zijn of haar instrument natuurlijk eerst even voor! Ook handig, want de kinderen kunnen "hun" muzikant vervolgens goed herkennen straks...
...in De doelen!
Het Rotterdams Philharmonisch Orkest bestaat 100 jaar en dat wordt gevierd! Op 27 en 29 juni vult concertgebouw De Doelen zich met honderden kinderen, ieder met hun eigen geleerde melodielijn in het hoofd. Klaar om zich mee te laten nemen door De Lokroep van de Vuurvogel. Het voltallige orkest begint te spelen en alles valt op zijn plek!
Ook het orkest zingen in de klas? Dat kan! De lessen zijn voor alle ZangExpress (proef)abonnees te gebruiken in de klas. Verdeel de partijen bijvoorbeeld over verschillende groepen en sluit af met een gezamenlijk optreden!
Check A-Z liedjes, categorie "Klassieke muziek" voor deze en andere lessen binnen onze klassieke leerlijn.
En zo ziet dat eruit
fatimaschool zingt het orkest
Fatimaschool in Rotterdam oefent Dvořák
Eén van de scholen die meezingt in De Doelen, is de Fatimaschool uit Rotterdam Schiebroek. Vashti ging langs om de eerste voorbeeldles te geven, waarna de eigen klassenleerkrachten de lessenserie zelf af kunnen maken. Ook was er, namens Mission Symphonic, een echt camera-team aanwezig. Ondanks al deze spannende randzaken, gingen de kinderen gefocust aan de slag.
De les begon met het luisteren naar een fragment uit De Nieuwe Wereld symfonie van Dvořák. Tijdens het luisteren mochten zij op papier zetten wat zij dachten of voelden bij de muziek. Zonder ook maar de naam van het stuk te weten, leidde dit tot zeer treffende tekeningen en onder meer de volgende citaten:
"Ja, het klinkt misschien heel raar maar ik moest juist denken aan, eh, Alice in Wonderland! Ik kreeg het gevoel dat ik in een hele nieuwe wereld was beland, met van alles dat ik niet begreep."
"Ik zag een nest met jonge vogels. Er zat een vogeltje op de rand dat er van zijn moeder overheen moest maar hij durfde niet. De muziek ging over die discussie."
"In het tussenstuk zag ik allemaal dames voor me, in van die vet grote jurken!"
Hierna leerden de leerlingen "hun" muzikant kennen en konden ze beginnen met het oefenen van hun partij. In een mum van tijd stonden niet alleen de kinderen hun melodielijn uit volle borst mee te zingen, ook de meester zong mee en nam het dirigeerstokje op natuurlijke wijze over van Vashti. Met die vervolglessen komt het ook helemaal goed, aldus de meester.
Eind van de maand horen we het resultaat in De Doelen!