Proefles

ZangExpress Banner Proefles

Proefles - Vormlied

 

 vormlied met zang

Proefles

Welkom bij de proefles van ZangExpress. In deze les krijg je een inkijkje in de manier waarop we onze lessen aanbieden. 

Hieronder zie je de les rondom het Vormlied. met het Vormlied leren de leerlingen alles over hoe een liedje is opgebouwd. Couplet, refrein, bridge etc. Ze worden ook uitgedaagd om een eigen tekst te maken op het Vormlied. Bij WERBLADEN vind je hier een handig invulblad voor. Deze kun je uitprinten en uitdelen. Zo kan iedereen aan een eigen tekst werken. 

Het Vormlied is een les die geschikt is leerlingen vanaf groep 5.

Domeinen gekoppeld aan deze les: 

  • Maken 
    Leerdoel: Kinderen leren spelenderwijs over de structuur van popmuziek en uit welke onderdelen een lied kan bestaan. Binnen deze kaders kunnen zij ideeën gaan vormen hoe zij zelf een refreintje kunnen verzinnen dat niet meer uit je hoofd gaat. Het is een vakoverstijgende les, die uitstekend aansluit bij de taalverwerving.
  • Weten
    Leerdoel: Kinderen kunnen met de opgedane kennis refreinen, coupletten en de brug structuur herkennen in popliedjes. Ook leren zij wat een producer is. Via de filmpjes in de player zien kinderen een eerste versie van het lied-idee zonder dat daar een producer aan te pas is gekomen en een geproduceerde versie van het lied. Het eindresultaat.

Schoolinstrumenten 
Speel met schoolinstrumenten mee met de Play-alongs want ook in jouw groep zit een heel orkest verscholen!

melodisch kindermuziekwinkelkopie         ritmisch kindermuziekwinkelkopie

 

 

VORMLIED - DE LES

Hieronder vind je de 4 belangrijkste video's die bij deze les horen. 
Onder de video's vind je alle aanvullende lesinformatie.

 

Vormlied met zang

Vormlied zonder zang

 

Vormlied eerste versie

 Vormlied PLay-along (level 1)

 

 

De lesinformatie van het Vormlied

BESCHRIJVING LESSUGGESTIE LIEDTEKST PARTITUUR WERKBLADEN

Hoe zit een liedje eigenlijk in elkaar? Als je dat zou weten dan kun je zelf je eigen lied gaan maken...Met het Vormlied leer je de basis van een liedje kennen. Wat is een couplet? Een refrein? Een brug? Na het zingen van dit lied is dat voor iedereen duidelijk.

ZANGTECHNIEK

Het lied is voor de bovenbouw en heel geschikt voor de wat lagere kinderstem. Je gebruikt hiervoor vooral je spreekstem en benadert het lied meer op een ‘rappende’ manier. Een zingende instructie waarin het ritme en de beat de basis vormen. Laat eerst het ritme goed voelen door losjes de kinderen te laten marcheren op de beat. (De hartslag van het lied). Wat ook opvalt aan de melodielijn is dat het een ‘bluesy’ karakter heeft, met kleine ‘sleurtjes’ die soms meer naar de toon toe klinken dan precies op de noot. Je zingt niet te netjes.
Basisgeluiden: Het couplet heeft dus een meer ingetogen karakter, en daarvoor gebruik je de snik (3 basisgeluid), terwijl het refrein echt meer het roepende juichende (5e basisgeluid) (zie basisgeluiden op de startpagina) karakter heeft. Wel blijft het enigszins vertellend, dus in schaal van 0-10 komt dit lied nooit helemaal tot 10 qua zangvolume. De timing wordt beter als je een beetje lui zingt en kleine accenten maakt in de tekst. Spreek de tekst, zonder te zingen in het juiste ritme en bepaal met elkaar waar accenten mogen komen vanuit de tekst gedacht. Welk woord verdient de nadruk?
Meerstemmig: Verdeel de klas gelijk in 2 groepen, zodat de gele stem meteen ingeoefend kan worden.

MUZIEKLES

Wat doet een producer?
Als je een liedje schrijft dan maak je in je hoofd een eerste versie van dat liedje. Een refrein of een gedeelte daarvan, een melodietje of juist alleen een stukje tekst. Soms hoor je in je hoofd al hoe het liedje zou moeten gaan klinken. Een producer kan je daarbij helpen. Hij kan van een klein idee een wereldhit maken! De producer
maakt daarbij gebruik van een aantal bouwstenen.
1 De beat (de hartslag)
Dit is meestal de drumpartij. Bij Rap is het vaak een beatbox (drummen met je mond en je stem).
2 De bastonen
Lage tonen die meespelen met met de beat. Dat kan van een basgitaar zijn of een laag basgeluid uit een computer of keyboard.
De beat en de bastonen samen vormen de basis van het lied.
3 De akkoorden
De akkoorden worden gespeeld door bijvoorbeeld een piano of een gitaar. Deze instrumenten spelen meerdere tonen tegelijk. Dat noemen we akkoorden. De akkoorden geven het lied een volle klank. Je kunt ook heel veel speciale geluidjes maken om het lied zo mooi mogelijk te laten klinken.
4 De zang partij
Deze laatste bouwsteen is misschien wel het belangrijkste! Een melodie en een tekst vormen samen het verhaal van het liedje. Zonder deze twee ingrediënten blijft het liedje wel erg kaal. Je kunt verschillende zangpartijen gebruiken. De belangrijkste daarvan is de stem die de melodie en de tekst zingt. Producers noemen dat “de lead-stem”. Je kunt ook stemmen gebruiken om akkoorden te zingen of om de lead stem extra mooi te laten klinken. Dat noemt de producer “de koortjes”.

In de Player bij de video “eerste versie” zie je zangeres Saja samen met producer Bart een allereerste versie van het Vormlied spelen. Ze spelen het refrein. De rest van het lied moest toen nog verzonnen woorden.

In de Player bij de video “eindresultaat” hoor je hetzelfde refrein maar dan is producer Bart ermee aan de slag gegaan. Kunnen de kinderen het verschil horen? Wat zijn de verschillen en welke versie vind je mooier? Kennen ze zelf misschien ook nog van andere liedjes meerdere uitvoeringen en wat zijn de verschillen die de producer heeft aangebracht?

VAKOVERSTIJGEND

Maak met de kinderen klassikaal een woordweb over een bepaald onderwerp en laat hen daarna zelf een liedtekst schrijven. Zorg voor een refrein dat niet meer uit je hoofd gaat. Bij het werkblad (zie Extra) kunnen de kinderen leren zelf een liedtekst te schrijven op basis van een door jullie bepaald onderwerp.

COMPONEERMODULE

Van een melodietje fluiten op de fiets naar een wereldhit. Iedereen heeft wel eens een zelfverzonnen melodietje in z’n hoofd. Je fluit iets op de fiets, je zingt onder de douche…Het klinkt misschien als een duur woord, maar eigenlijk noem je dat al componeren. En weet je wat zo grappig is? Wat jij zo terloops verzint kan zomaar een wereldhit worden! Wist je bijvoorbeeld dat Billy Eilish haar eerste melodietje en liedje bedacht toen ze 7 jaar oud was? En op haar dertiende bracht ze haar eerste hit Ocean Eyes uit. Duncan Laurence was iets ouder toen hij de songfestivalhit Arcade schreef. Toch begon het ook bij hem met een melodietje in zijn hoofd, een verhaal dat hij wilde vertellen met muziek. Arcade gaat over liefde, verlangen en afscheid nemen, een persoonlijk verhaal van Duncan. Arcade heeft een lange weg afgelegd. Eerst groeide het in zijn hoofd van een verhaal naar een melodie, naar een lied waar hij met meerdere schrijvers (componisten) aan heeft gewerkt. Samen met de producer maakte hij Arcade tot de wereldhit die het nu is. We gaan eens kijken wat er nodig is om zo’n klein melodietje in je hoofd uit te laten groeien tot een song. In de download van de lessugestie vind je de uitgewerkte componeermodule en kan je meteen aan de slag!

DOMEINEN/LEERLIJNEN

Domein maken: structuur van een lied groep 4-5-6-7-8
Leerdoel: Kinderen leren spelenderwijs over de structuur van popmuziek en uit welke onderdelen een lied kan bestaan. Binnen deze kaders kunnen zij ideeën gaan vormen hoe zij zelf een refreintje kunnen verzinnen dat niet meer uit je hoofd gaat. Het is een vakoverstijgende les, die uitstekend aansluit bij de taalverwerving.

Domein weten: wat is een producer? groep 4-5-6-7-8
Leerdoel: Kinderen kunnen met de opgedane kennis refreinen, coupletten en de brug structuur herkennen in popliedjes. Ook leren zij wat een producer is. Via de filmpjes in de player zien kinderen een eerste versie van het lied-idee zonder dat daar een producer aan te pas is gekomen en een geproduceerde versie van het lied. Het eindresultaat.

DOWNLOAD LESSUGESTIE

Vormlied

couplet
Welkom, welkom
Bij het eerste couplet
Hier vertel je jouw verhaal
En de toon wordt gezet
Je zingt wat je te zeggen hebt
En de woorden dansen in de maat
Maar het couplet moet even wachten nu
Omdat het liedje verder gaat

refrein
Hier is het refrein
En iedereen, iedereen zingt mee
Want in ’t refrein
Herhaal je veel, dat is het idee
De tekst en melodie
Blijven hangen in je brein
Dus iedereen zing mee met het refrein

couplet
Let op, let op
Het tweede couplet
We gaan gewoon weer verder
Waar we stop zijn gezet
Het lijkt wel op coupletje één
Maar het is niet zomaar een kopie
Want de woorden zijn heel anders nu
Op dezelfde melodie

refrein
Hier is het refrein
En iedereen, iedereen zingt mee
Want in ’t refrein
Herhaal je veel, dat is het idee
De tekst en melodie
Blijven hangen in je brein
Dus iedereen zing mee met het refrein

bridge (rap)
En hier komt nu een stukje waar je mening wordt verlegd
Je geeft een nieuwe frisse kijk op alles wat je hebt gezegd
Dat je niets te melden hebt dat zeg je vlug maar lijkt me stug 
Want jouw woorden zijn de stenen en die bouwen deze brug

refrein
Hier is het refrein
En iedereen, iedereen zingt mee (iedereen zingt mee)
Want in het refrein
Herhaal je veel, dat is het idee (dat is het idee)
De tekst en melodie
Blijven hangen in je brein
Dus iedereen zing mee met het refrein 
Hier is het refrein
En iedereen, iedereen zingt mee (iedereen zingt mee)
Want in het refrein
Herhaal je veel, dat is het idee (dat is het idee)
De tekst en melodie
Blijven hangen in je brein
Dus iedereen zing mee met het refrein

DOWNLOAD LIEDTEKST

Download hier de partituur.

Download partituur

Print het invulblad uit en knip de blokken los van elkaar. Laat de kinderen hun eigen tekst verzinnen. Ze kunnen samen aan één lied werken. Eén groepje kan bijvoorbeeld werken aan couplet 1 terwijl een ander groepje aan het refrein werkt. Het invulblad volgt de vorm van het vormlied maar de kinderen mogen natuurlijk ook hun eigen vorm bedenken! Een extra couplet bijvoorbeeld. Als de tekst af is leg je de blokken in de uiteindelijke liedvorm onder elkaar.

Download werkblad

 

 

 

 Nieuwsgierig geworden en wil je meer zien?

 

Vraag een
PROEFABONNEment aan
          Vraag de 3X3 gratis
muzieklessen aan

 

ZangExpress stelt alle leerkrachten van Nederlandse basisscholen in staat zelf muziekles te geven. Via de ZangExpresswebsite komen de leukste liedjes en lessen de klas binnen. ZangExpress bestaat uit een team van vakdocenten, leerkrachten en muziekproducers die de beleving van het kind vertalen naar eigentijdse energizers, play-alongs en muzieklessen. Kinderen worden uitgedaagd met muziekinstrumenten aan de slag te gaan want ook in jouw groep zit een heel orkest verscholen! Probeer ZangExpress gratis uit en neem een proefabonnement (stopt automatisch) of probeer de 3X3 gratis muzieklessen uit.

 

Gebruikers vertellen

 

  • Team
  • Onze relaties
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • FAQ
  • Privacy / Voorwaarden
  • Colofon

Copyright © Stichting ZangExpress - 2023

Informatie

  • Actueel
  • 3x3 Gratis Muzieklessen

Aanbod

  • Abonnementen
  • Trainingen
  • Coaching op maat
  • Projecten
  • Proefabonnementen
  • Nieuwsbrief
  • Contact